Utrechtzorg is de arbeidsmarktorganisatie voor zorg en welzijn in de regio Utrecht, Amersfoort-Eemland en Gooi & Vechtstreek. Voor Utrechtzorg heb ik meerdere artikelen geschreven. Eén van de projecten waar ik voor mocht schrijven, was ‘Extra handen voor de zorg’ tijdens het begin van de coronapandemie. Hieronder vind je het verhaal van Verpleegkundestudent Kirsten.

‘Extra handen voor de zorg’ levert Kirsten een baan én fiets op

Kirsten Tonk zit momenteel in het laatste jaar van de mbo-opleiding verpleegkundige niveau vier. Ondanks dat haar opleiding online gewoon doorloopt, kreeg Kirsten door het coronavirus ineens veel vrije tijd. Tijd die ze graag aan anderen besteedt. Toen een docent haar wees op het project ‘Extra handen voor de zorg’ meldde Kirsten zich meteen aan. Kirsten: “Ik kon gelijk starten. Nu help ik twee à drie dagen per week als Verzorgende bij ISZ De Brug in Driebergen en is me ook nog een baan aangeboden.”

Kirsten hoefde niet lang na te denken voor ze zich aanmeldde als vrijwilliger. De reden? “Ik kan best veel handelingen en er is nu zo’n tekort,” vertelt ze. “Dat maakt het werk gewoon heel erg zwaar. Als ik erbij ben, scheelt dat toch weer iets”. Voor Kirsten kon starten, was er alleen nog één hobbel die genomen moest worden. Kirsten had geen fiets. Kirsten: “Mijn fiets was kapotgegaan en de fietsenmaker was dicht. Zelf woon ik in Zeist, dus ik heb wel echt een fiets nodig om naar Driebergen te komen. Bij De Brug zeiden ze toen: dat gaan we regelen. Ik mocht langskomen en toen stond er een fiets voor me klaar die ik kon lenen. Die gebruik ik nu om naar werk te gaan”.

“Zolang het nodig is”

Via Instagram kwam Kirsten bij het aanmeldformulier terecht. Ze vertelt: “Binnen drie minuten had ik me aangemeld, dat ging heel snel. Ik dacht nog: waarschijnlijk melden heel veel mensen zich aan en word ik toch niet gebeld”. Het tegendeel bleek waar, want al na een paar dagen kreeg Kirsten een telefoontje van Utrechtzorg. “De persoon die me belde vroeg me welke locatie voor mij handig was en wat ik allemaal kon qua handelingen,” zegt Kirsten. “Doordat ik in het laatste jaar van mijn opleiding zit en ook in het ziekenhuis stage heb gelopen, was dat voor mij vrijwel alles. Eigenlijk ging het heel vlug en kon ik gelijk aan het werk”. Hoewel ze zich aanmeldde als vrijwilliger, kreeg Kirsten het aanbod om in dienst te komen. “Ik vind het een fijne plek en verwacht dat ik hier nog een tijd blijf werken. Ik blijf zolang het nodig is”.

Geen familie op bezoek

Op de afdeling mag geen bezoek worden ontvangen en dat is lastig. Kirsten: “Je wilt het niet verbieden, maar het kan nu gewoon niet. Veel cliënten zijn angstig, omdat ze hun familie niet kunnen zien. Ze raken daardoor in de war en zijn kwetsbaar. Ze begrijpen de situatie ook niet echt. Daarom doen we nu veel met foto’s. En we vragen de familie om buiten bij het raam te gaan staan en te bellen. Zo hebben we toch nog contact”. Dat is een schrale troost voor de cliënten, hun familie én de zorgverleners. “Wij zijn verder eigenlijk de enige personen die nog direct contact met de cliënten hebben en er voor ze kunnen zijn,” zegt Kirsten. “Dat is echt pittig en vind ik ook heel zielig. Daarom probeer ik ook te zorgen voor een beetje afleiding. Dan praat ik over het lekkere weer of probeer ik samen te lachen. Dat is ook belangrijk”.

Meer mondkapjes

Gelukkig zijn de voorzieningen voor zorgmedewerkers in de ouderenzorg inmiddels ook verbeterd. “Eerst hadden we niet veel materiaal,” vertelt Kirsten. “De prioriteit lag in eerste instantie bij de ziekenhuizen. Nu hebben we meer mondkapjes en schorten”. Ook worden medewerkers regelmatig getest. Gelukkig heeft Kirsten zelf geen klachten. “Maar als ik verschijnselen heb, word ik wel getest”.

Belang van sociaal contact

Het coronavirus brengt ook lessen met zich mee die niet in de schoolbanken kunnen worden opgedaan. “Wat ik hiervan meeneem, is hoe belangrijk sociaal contact wel niet is. Zeker voor onze cliënten,” vertelt Kirsten. “En hoe enorm belangrijk het werk in de zorg is. Natuurlijk wist ik hiervoor ook dat het belangrijk werk is, want je werkt met mensen. Eerder stond ik hier alleen niet echt bij stil, ik zag het meer gewoon als mijn baan. Nu ben ik vooral trots op iedereen die in de zorg werkt en vind ik het fijn dat ik ook iets kan doen, ook al ben ik nog in opleiding”.

Hier vind je de bron van dit artikel.

Testimonials

Maaike was de ideale aanvulling op ons communicatieteam bij Utrechtzorg! Ze begrijpt snel wat belangrijk is voor je organisatie, werkt zelfstandig en is heel breed inzetbaar. Zo gaf ze ons team een fijne boost. Ze is een kei in teksten schrijven en projectcommunicatie, maar denkt ook op hoger niveau mee over de juiste koers voor de toekomst. Het is fijn dat ze specifieke kennis van én een groot hart voor zorg en welzijn heeft. Dit alles combineert ze met veel humor en betrokkenheid.
Diede Heitink – Communicatieadviseur, Utrechtzorg
Maaike is een goede communicatieadviseur die ons heeft geholpen bij de uitrol van SPP in het LUMC. Maaike denkt proactief mee, werkt zelfstandig, is flexibel, collegiaal en is erg goed in teksten.
Matthijs Meester – Interim (HR) directeur, LUMC
Maaike heeft bij Utrechtzorg in de rol van communicatieadviseur een waardevolle bijdrage geleverd aan de positionering van Utrechtzorg. Ze weet waar ze over praat, schakelt snel, heeft een netwerk van communicatiebureaus/vormgevers, heeft een vlotte pen, is praktisch ingesteld en levert resultaat. Bovendien is Maaike een leuk mens om mee samen te werken. Mocht ik weer op zoek zijn naar een communicatieadviseur dan zal ik haar zeker weer benaderen!
Mirjam Beerkens – Operationeel manager, Utrechtzorg

Maaike heeft ons super geholpen met het schrijven en redigeren van onze teksten voor nieuwsbrieven, website en meer. Ze heeft snel door wat je bedoelt, denkt mee en werkt efficiënt, zodat je je geen zorgen hoeft te maken.

Justin Junier – Eigenaar, Superheld.nu

Zin om samen te werken?

Neem contact op